דלקת מפרקים ברפואה הסינית

דלקת מפרקים שגרונית בראי הרפואה הסינית

ה- BI SYNDROM ברפואה הסינית הוא החיבור בין רוח חום\קור ולחות הנתקעים במפרקים.
המונח BI מתייחס למכלול הכאבים המופיעים במפרקים כתוצאה מתקיעות. לרוב נראה את כל המרכבים הנ"ל לוקחים חלק בהופעת הכאב. על מנת לדייק בטיפול, נקבע המרכיב העיקרי של הבעיה אצל מטופל על פי התסמינים הדומיננטיים המאפיינים כל אחד מהמרכיבים. אוסף סימנים דומיננטים של מרכיב אחר יקבע באיזה סוג של BI מדובר.

לחות

חומר צמיג ברמות שונות הנוטה להצטבר וליצור חסימה ותקיעות באיברים שונים בגוף וכך להפריע לתנועה או תפקוד של האיבר החסום. ניתן לראות בנפיחות, בחוסר תנועה, בעיוות מפרקים ובנטייה לסבול באקלים לח.

חום/קור

לאו דווקא החום שנמדד עם מד-חום, אלא חום או קור יחסיים המורגשים באזור של איבר פגוע. ניתן לקבוע במגע ברגישות האזור לחום או קור ובתחושה הסובייקטיבית של המטופל בנטייה לסבול באקלים חם או קר.

רוח

אספקט זה מצביע על דרך חדירת המחלה לגוף ועל צורת התבטאותה.
כאשר נראה כאב הנע ממקום למקום באופן קבוע נוכל להסיק שיש רוח הגורמת לתנועה זו.

ההתייחסות למחלות מפרקים כרוניות, כגון דלקת מפרקים שגרונתית, ברפואה הסינית היא כאל תסמונת חסימה כואבת, עקשנית (WAN BI) כלומר, הליחה יושבת חזק ולא מרפה או מאפשרת תנועה. ההגדרה למחלות אלו היא של רוח-לחות רעילה, להדגשת חומרת המצב.

נוכחותה של הרוח, המתבטאת בהופעת הכאבים במפרק אחר כל פעם, מצביעה הרבה פעמים על חוסר כלשהו. חוסר זה משאיר חלל ריק בתעלות ומאפשר חדירה של רוח. תקיעות במפרקים שונים וחדירת הרוח מביאים לנוקשות כאב ונדידתו ממפרק למפרק.

בשלבים מאוחרים יותר, הצטברות הלחות לאורך זמן ללא תנועה גורמת להתגבשותה, להצרת המקום במפרק ולבסוף ליצירת שינוי במבנה המפרק.
לרוב ניתן לראות בהתלקחות את סימני החום המאופיינים באדמומיות וחום באזור המודלק.

הרפואה הסינית בעזרת טיפול בצמחים, דיקור, תזונה והדרכה לאורך חיים נכון יותר שמה דגש על חיזוק המערכות החלשות המביאות לחוסר ולהיווצרות הלחות תוך סילוק הרוח, הנעת הלחות ופיזורה. קיימים מחקרים המראים כי באמצעות כלים אלו ניתן לעזור בהפחתת הכאב, הורדת סימני הדלקת ושיפור אורך החיים לאורך זמן.

המלצות תזונה

בתזונה נמליץ להימנע ממוצרי חלב המגבירים את היווצרות הליחה בגוף. גם צריכה גבוהה של בשר וחלבונים מכל סוג, משקאות אלכוהוליים, מתוקים ומלח יתר על המידה לא מומלצים. ירקות ממשפחת הסולניים כמו חציל פלפל ירוק ובעיקר עגבנייה חיה מכילים סלונין הנוטה להתיישב במפרקים ולכן כדאי להוריד את צריכתם.

אז מה כן לאכול?

עלים ירוקים העשירים בכלורופיל, חלב עיזים, שעורה ועשב חיטה מצוינים במיוחד בשל אופיים האנטי דלקתי.
המלצת תזונה זו מדברת לפחות כהתחלה בשילוב המאכלים הבריאים והמועילים בתזונה היומיומית והימנעות מהמאכלים שעלולים להחמיר את מהלך המחלה.

מאת: בן רוזנבלום, בוגר מכללת ברושים לרפואה סינית, מטפל מוסמך בדיקור ובטווינה.
דלקת מפרקים ברפואה הסינית- BI SYNDROM – תסמונת החסימה הכואבת