מפרקים את התזונה לגורמים- מיתוסים ואמיתות בתזונה לדלקת מפרקים

כבר משנת 1930 חוקרים בחנו את הקשר בין דיאטה ודלקת מפרקים. במקרים רבים מצאו קשר ברור בין דלקת מפרקים ותזונה בייחוד כמחלה משותפת יחד עם צליאק- אלרגיה/רגישות לגלוטן. במחלה אוטואימונית זו, גלוטן הוא ללא ספק גורם דלקתי עבור המערכת החיסונית ומוביל לדלקת במערכת העיכול, העור והמפרקים. עם זאת, מחקר של רכיבי מזון נוספים והקשר לדלקת ובייחוד דלקת מפרקים- כבר מאתגרת יותר.
ההערכה היא כי הוצאה קולקטיבית על ידי מטופלים עם דלקת מפרקים בניסויים עם טיפולים לא מוכחים, כולל דיאטות, עולה על מיליוני דולרים בשנה. למעלה מ- 50% ממטופלי דלקת מפרקים מדווחים על שימוש בדיאטות מיוחדות, תוספי תזונה, טיפולים לא שגרתיים אחרים ועוד.

תת תזונה ודלקת מפרקים.

מטופלים עם דלקת מפרקים נמצאים בסיכון גבוה יותר לתת תזונה מסיבות רבות. הסיבה העיקרית למצב תזונתי לקוי בקרב אוכלוסייה זו היא תוצאה של ירידה במשקל ומרכיבי דלקת כרונית- בשמם המקצועי- ציטוקינים. בדלקת כרונית ישנה עליה ביצור ציטוקינים כגון interleukin-1 ו- TNF-α , אשר מגבירים את קצב חילוף החומרים במצב מנוחה ומעלים פירוק חלבון ושריר מצד אחד, ומורידים בניה של שניהם מצד שני.

כמו כן, חשוב לזכור, כי מטופלים עם דלקת מפרקים נוטלים תרופות רבות, שלהן השפעה תזונתית. חלקם עלולים לגרום לעליה במשקל, חלקם לפגיעה בתאבון, עליה בסוכרים בדם, לחץ דם ועוד. אחת הדוגמות לכך היא מטופלים שנוטלים methotrexate, כאשר אלו מזוהים לעיתים קרובות עם מחסור בחומצה פולית. בנוסף, שימוש ממושך בתרופות אחרות לדלקת מפרקים עשוי לגרום לגסטריטיס או כיב פפטי ולעתים קרובות הפחתת רצון לאכול.

מה לגבי נוגדי דלקת וחמצון? מה לגבי תוספי ויטמינים ומינרלים בדלקת מפרקים?

תוספי תזונה כגון: חומצה פולית, ויטמין C, ויטמין D, ויטמין B6, ויטמין B12, ויטמין E, סידן, מגנזיום, אבץ וסלניום- ניתן לקחת תוספים אלו במקרה שהוכח חסר ברור בבדיקות או שלפי אנמנזה תזונתית המטופל אינו צורך מספיק בתזונה שלו.
בכל המחקרים, המקור העדיף לוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון הוא במזון ולא בתוספי תזונה.
צריכה מוגברת של חומרים נוגדי חמצון כגון סלניום וויטמין E עשויים להפחית את הנזק החמצוני למפרקים, והפחתת נפיחות וכאב. עם זאת, ניסויים קליניים בבני אדם לא הצליחו להוכיח את היעילות של שימוש בנוגדי חמצון. השלמות עם סידן וויטמין D- מומלצת להקטנת הסיכון לאוסטיאופורוזיס בייחוד במטופלים הנטולים סטרואידים והחל מגיל המעבר.

דיאטת אלימינציה, רגישות למזון ודלקת מפרקים.

בקרב חלק מהמטופלים, מזונות ספציפיים הוכחו כמחריפים את הסימפטומים של דלקת מפרקים. הימנעות ממזונות אלו או מקבוצות מזון הוכחה כבעלת יתרונות מוגבלים לטווח קצר, אך ללא הטבות לטווח ארוך. למרות שצורות שונות של שינוי תזונתי דיווחו על שיפור בתסמינים אצל חלק מהמטופלים, לאנשים עם דלקת מפרקים שגרונתית יש שיפורים זמניים ספונטניים, גם ללא קשר לתזונה. לכן, חשוב לבצע מחקרים מבוקרים כדי להבדיל בין האפקט של הדיאטה לבין רמיסיה ספונטנית.
דיאטה אלימינציה היא שיטה של קביעת מזון בעל רגישות גבוהה למטופלים. דיאטת אלימינציה משמעה, להימנע ממזון מסוים או מקבוצה של מזונות כגון מוצרי חלב, בשר או מזון מעובד. מזונות אלה "מסולקים" מן הדיאטה לתקופת זמן מוגבלת. לאחר תקופה של "ניקוי" למשך מס' שבועות, לאט לאט מחזירים מזונות אלו לתזונה ובוחנים את תגובת המטופל.

האם צום יעזור?

חוקרים ציינו כי צום לפרקים עשוי להיות יעיל בהפחתת הסימפטומים של דלקת מפרקים שגרונתית, אולם רוב החולים שחזרו לאכול, חשו את אותן תלונות של כאב וחוסר נוחות. מחקרים אלה הם מעטים במספר וכמובן פוגעים משמעותית באיכות חיי המטופל- ואינם מומלצים.

האם יש דיאטה לדלקת מפרקים?

אנשים עם דלקת מפרקים מכירים היטב את הדלקת והכאב המגיעים עם המחלה. נכון להיום אין "דיאטת דלקת מפרקים" המטפלת במצב, אך מזונות מסוימים יכולים להפחית תהליכים דלקתיים בגוף.
מחקרים מראים כי דיאטה ים תיכונית- שממבוססת על דגנים מלאים, ירקות, פירות, קטניות וזרעים, שמן זית, דגים, גבינות ובשר במינון מופחת- יכולה להוריד דלקת, מועילה במגוון מחלות, כולל דלקת מפרקים.
במחקר אחד על נשים עם דלקת מפרקים, אלו שלקחו שיעור בישול בסגנון ים תיכוני (ואכלו כך במשך חודשיים), סבלו מפחות כאב וכן מדדי דלקת ובדיקות דם טובות יותר לעומת אלו שלא למדו.

האם רכיבי תזונה מסוימים עדיפים על פני אחרים? האם לקחת מזון או תוסף תזונה?

חומצות שומן אומגה 3
חומצות שומן מסוג אומגה 3 ידועות בהורדת תהליכים דלקתיים. עיקר המחקרים בנושא אומגה 3 הוכחו בהורדת מחלות לב. הואיל ומטופלים עם דלקת מפרקים הינם בסיכון מוגבר יותר, מומלץ לצרוך אומגה 3 בתזונה- בעיקר דגים ממקור ים- סלמון, הרינג, טונה, סרדינים, מקרל- רצוי טרי ולא משומר.
ההמלצה: פעמיים בשבוע 100 גר' בכל פעם.
מקורות צמחיים של אומגה 3 לא הוכחו כיעילים באותה מידה או בכלל- לכן אם לא צורכים דגים כלל- מומלץ לקחת תוסף אומגה 3 אך לא יותר מ- 1 גר ליממה.
מקורות צמחיים כגון צ'יה ופשתן מומלצים- אך יש לזכור כי המינונים שלהם אינם שווים למקור הדגי.
גם זרעים כגון שקדים ואגוזים טבעיים יכולים לתרום לעליה במינון אומגה 3 לעומת אומגה 6- המעודד דלקת.
שמן זית
כימיקל טבעי בשמן זית מוריד ייצור מחמצנים וגורמי דלקת, בדומה לתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs). בחר שמן זית כתית מעולה כדוגמת שמן זית אקסטרה-וירג'ין מגיע מהלחץ הראשון של הזית ויש לו את התוכן הגבוה ביותר של חומרים מזינים.
ויטמינים ומינרלים מן הצומח
ירקות, פירות: כל אלו מכילים כמות גדולה של נוגדי חמצון כגון ויטמין C, ויטמין A, סלניום ועוד. אין פרי או ירק אסורים או לא מומלצים. בעבר דנו רבות בנושא הימנעות מסולניים (תפו"א, עגבניה, פלפל, חציל) ולהעלות צריכה של מצליבים (כרוב ,כרובית, ברוקולי וכו'). נכון להיום אין המלצות מסוג זה- ירקות ניתן לצרוך ללא הגבלה
ופירות במגבלה ספציפית למטופל בשל תכולת סוכר גבוהה.
פירות מומלצים במיוחד במחקרים- רימונים, דובדבנים- מכילים נוגדי דלקת ייחודים- אך אין מחקר חד משמעי בנושא.
דיאטה טבעונית וצמחונית
אין הוכחות חד משמעיות כי הימנעות ממזונות מן החי מורידה תהליכי דלקת בקרב מטופלים עם דלקת מפרקים, אך דיאטה ים תיכונית המעודדת הפחתה שלהם מתאימה להנחיות אלו. במידה והמטופל מחליט על דיאטה טבעונית, יש לעשות זאת בליווי דיאטנית, בעיקר בכדי להימנע מחסרים תזונתיים בעיקר של ויטמין B12 וברזל.

תבלינים ועוד-מותר?

ג'ינג'ר
תרכובות ג'ינג'רול, אשר נותנות לשורש את הטעם שלו, גם בעלות אפקט אנטי דלקתי. מחקרים בבעלי חיים נראים מבטיחים, אך לא נמצאו יתרונות בבני אדם. אין מניעה להוסיף לתה או למזון- אך לא כתוסף תזונה.
תה ירוק
תה ירוק מכיל פוליפנולים, שהם נוגדי חמצון שעשויים להפחית דלקת ולהאט את הרס הסחוס. כמו כן, תה ירוק מכיל epigallocatechin-3 -EGCG, אשר מוריד ייצור של מולקולות דלקתיות המובילות לנזק בדלקת מפרקים. ההמלצה היא- 2-3 כוסות ביום.
כּוּרכּוּם
אין מחקרים המוכיחים תועלת בנטילת תוספי כורכום להורדת תהליכי דלקת בדלקת מפרקים. אפשר להשתמש כתבלין- אך לא מעבר לכך.

מאיזה מזון להימנע או להפחית?

1. בשר אדום- בקר, חזיר, מעושן ומעובד- ובכלל להפחית ל 1-2 בחודש. עוף והודו- 2-3 פעמים בשבוע- בעדיפות.
2. שמן תירס וסויה, מרגרינות- מקור לאומגה 6.
3. מזון מטוגן, מזון מהיר, מזון מעובד, "על האש" – מקור לשומני טרנס וחומרים מעודדי דלקת ותוספת מלח (נתרן) גבוהה. בשר מבושל בטמפרטורה גבוהה מעלה חומרים הנקראים (AGEs) בדם. הם מופיעים אצל אנשים עם דלקת, אם כי אין קשר ישיר עם דלקת מפרקים.
4. סוכרים פשוטים- מזון מתוסף סוכר, שתיה ממותקת, קמח לבן.
5. אלכוהול- מומלץ להימנע בעיקר בשל הטיפול התרופתי. בעיקרון משקה אחד ליום לא הוכח כמועיל או מזיק. בכל מקרה יש להיוועץ עם הרופא המטפל. משקה אחד – 330 מ"ל בירה, 150 מ"ל יין אדום/לבן, 50-70 מ"ל וודקה/ויסקי/טקילה.

דיאטה בריאה- איך בוחרים?

עד הוכחה חד משמעית לגבי היתרונות של שינויים תזונתיים ודלקת מפרקים, מטפלים מעודדים את המטופלים לעקוב אחר תזונה בריאה ומאוזנת ובעיקר שמירה על משקל מאוזן ותקין. חשוב להימנע מדיאטות אלימינציה (צמצום מזון, צומות ודיאטות קיצוניות) ולהימנע מהבטחות של תרופות ודיאטות פלא.
ההמלצות הכלליות של ארגוני הבריאות העולמיים בתחום דלקת מפרקים:
1. לאכול מגוון של מזונות.
2. לאזן את המזון שאתם אוכלים עם פעילות גופנית, לשמור או לשפר את המשקל שלך.
3. בחר דיאטה עם שפע של מוצרי דגנים וירקות, ופירות.
4. בחר דיאטה עם תכולת שומן בריאה.
5. בחר דיאטה מתונה בסוכרים פשוטים ומזון מעובד.
6. שתה אלכוהול במתינות.
6. אנו תמיד מעודדים את המטופלים שלנו לאכול "מזון אמיתי". משמעות הדבר היא הימנעות ממזון מעובד המכיל לעיתים קרובות רמות גבוהות של חומרים משמרים, תוספת סוכר ונתרן, צבעי מאכל ועוד. ככל שאתה בשליטה על מה שאתה אוכל, כך היתרונות הבריאותיים של המזון עולים.
7. פנה לדיאטנית לליווי מקצועי פרטני והתאמת התזונה לאורח החיים ולטיפול התרופתי.

לשאלות נוספות אתם מוזמנים לפנות לפורום שאלות ותשובות של דנה ויינר :מכאן>