תזונה בריאה וילדים החולים במחלות מפרקים

מחלות מפרקים אצל ילדים זהו אתגר כפול כשמדברים על טיפול בתזונה הוליסטית:
1. מצד אחד, יש בד"כ ערך רב לשינוי תזונתי ו/או שימוש בתוספי תזונה לשיפור המצב – וכל שינוי מאתגר באופן טבעי.
2. מצד שני, בכל טיפול תזונתי בילדים יש לעתים קרובות אתגר של היענות וקשיים בנושא שיתוף הפעולה.

אז מה ניתן לעשות בשביל להתגבר על אתגרים אלה? למה זה כל כך חשוב?

אתחיל בשאלה השנייה

למה זה כל כך חשוב?:

החשיבות של תזונה בריאה עבור החולים במחלות מפרקים היא עצומה. ישנם מקרים שטיפול נכון מאפשר החלמה. כן, פשוט החלמה. במקרים שבהם הנזק בלתי הפיך בהחלט יש אפשרות לשפר את המצב עד כדי איכות חיים מעולה ובמקרים קשים להקל מאוד ולשפר מאוד את איכות החיים.

דוגמאות:

ישנם מרכיבים בתזונה שמעודדים דלקתיות וישנים מזונות שמעודדים ריפוי דלקות. במזונות שונים מן החי ישנה חומצת שומן הקרויה חומצה ארכדונית (מוצרי חלב, ביצים, עוף ובקר) שמעודדת דלקתיות ולכן צריכה מוגברת של מזונות אלה עלולה להחמיר את מחלות המפרקים. מנגד, ישנן חומצות שומן ממשפחת האומגה שלוש בדגים ובגרסה פחות יעילה בצומח (בפשתן, זרעי צ'יה וכו') אשר להן יכולות הפוכות לעודד ריפוי דלקתיות.

ישנם ויטמינים שידועים ביכולת שלהם לזרז החלמה של רקמות בדרכים שונות. דוגמא לצמד חמד שכזה – ויטמין C ואבץ. שניהם חיוניים לייצור של רקמת חיבור – אבן הבניין הראשית של הסחוסים והמפרקים. שניהם רגישים מאוד למזהמים סביבתיים רווחים ולמתח. ניתן כיום בקלות לבדוק את שני המרכיבים ברפואה הטבעית ולהתאים טיפול למצב – התוצאות לא מאחרות להופיע.

מים: כן מים (מסוננים) פשוטים יש להם תפקיד מאוד חשוב בשמירה על המפרקים בריאים ושיקום שלהם כשהם כבר חולים. שתייה מספקת היא מאוד חשובה ולעתים קרובות ההרגלים שלנו פחות טובים דווקא על רקע של חוסר איזון תזונתי. חוסר במלחים ותזונה מעודדת ליחה. שניהם יכולים לגרור ירידה בתחושת הצמא ולכן שתייה לא מספקת. זו לא חוכמה לדחוף עוד כוס ועוד כוס כשהילד מתנגד – ריפוי המצב (קרי לשפר את מצב המינרלים ברקמות או לייבש את הליחה ולשנות את התזונה בהתאם), יחזיר את הצמא הטבעי ולכן יחסוך מלחמה אבודה. זכרו שליחה ומחסור במינרלים יכולים שניהם או כל אחד לחוד להזיק בעוד המון צורות ולכן פתרון שורשי של הבעיה ריווחי בכל מקרה.

נחזור לשאלה הראשונה – איך אפשר לעזור לילדים ולנוער להתמודד ביתר קלות עם האתגר של מעבר לתזונה בריאה ותוספי תזונה?

רצוי להתחיל בשיחה ישירה ולעודד לקיחת אחריות. בכל מקרה, בטווח ארוך זה מה שיאפשר לילדים לקחת את ההרגל הלאה לחיים לכשיגדלו. מניסיוני ראיתי שילדים שבגיל מוקדם מאובחנים עם מחלות מורכבות, מגלים בגרות מוקדמת ואחריות רבה. אם למרות השיחה נתקלים בהתנגדות נחרצת אפשר לבחור להתחיל ממזונות בריאים שעוברים בקלות (תירס, בורגול, כוסמת, עדשים, חומוס ועוד מזונות רבים בריאים הינם מנת חלקם של רוב האוכלוסייה ולכן אינם נתקלים בד"כ בהתנגדות) ולאט לאט להוסיף מזונות נוספים בכדי לשפר את המגוון.

ניתן להקל מעט על חלק מהמחסומים ועל כך בנקודות הבאות:

אתייחס כאן לקשיים הרווחים:

*צבעים וטעמים חדשים: אורז מלא יותר חום, פסטה מקמח מלא גם כן וכו'. הפתרונות: לעבור בהדרגה; להתחיל מהגרסה הלבנה ולשלב בה 10% מלא ולאט לאט לשנות את היחסים עד שמתרגלים לצבע, לטעם ולמרקם השונים. רוטב: עם פסטה זה במיוחד נכון אבל גם בתבשילים זה פתרון פרגמטי – לייצר רוטב בריא, עשיר וטעים (מטחינה למשל) וזה "יחביא" את השונה ויאפשר הסתגלות קלה יותר

*דעות קדומות: יש בציבור הרחב דעה שבריא לא יכול להיות טעים. הפתרון הקל להתחיל איתו הוא לפנות לאחת ממסעדות הבריאות אשר רווחות יותר ויותר בימינו (או לחפש מסעדה איכותית שכבר מציעה מגוון בריא לצד הפחות בריא). במקומות שכאלה החשיפה תהיה בד"כ טעימה מאוד ומכאן הדרך לשינוי קלה יותר.

*מסיבות / אירועים משפחתיים: מבוגרים לא פעם נופלים כאן ועם הרגלי אוכל המסיבות הרווחים אין ספק שמדובר באתגר. דבר ראשון – לאכול בבית לפני האירוע. אם הילד רעב הוא יאכל יותר זבל ויתקשה לעמוד בפיתוי או לפחות יאכל הרבה יותר מאשר אם יגיע שבע. דבר שני – שיחה טובה לפני יכולה לעזור, אך זה הרבה תלוי בגיל הילד.

*סוכר ומתיקה: בין אם מדובר במסיבות או בשגרה, בעיה מאוד נפוצה הינה צריכה של סוכרים זמינים מהסוג של סוכר לבן / חום / דבש ובעצם כל הממתקים הנפוצים / גלידות / עוגות וכו'. היות ולסוכר זמין יש השפעה מחלישה מאוד על מערכת החיסון מחד והיות וההתססה של הסוכרים במערכת העיכול ידועה ביכולתה להחמיר את מצב הדלקות בגוף, הרי שכדאי שנשנה את ההרגל הזה. פתרונות קלים: הכנה ביתית של מיני מתיקה מבוססים על לתת (הבסיס להכנת בירה שמצוי כיום בצנצנות דומות לדבש – מהווה רב סוכר) או סטיביה (צמח שעליו מתוקים מאוד אך המתיקה בהם מגיעה מחלבונים!). זהו הפתרון הטוב ביותר היות ואז ניתן לקחת אחריות על מכלול המרכיבים שנכנסים למעדן (קמח מלא במאפים, שמנים בכבישה קרה וכו'). ישנם היום גם לא מעט פתרונות מתוקים בריאים מן המוכן. וופלות בטעם פירות יער של Nature’s Path, פרוסות מיובשות של תפוחי עץ כחטיף מוכן ומתוק, וופל בלגי מוכן המבוסס על חיטה מלאה ולתת חיטה ועוד. רק לזכור – אם קונים מזון מוכן, להסתכל היטב על תווית המרכיבים.

ולא לשכוח: אם השגרה מאוד טובה, חריגות לעתים לא קרובות מאוד הינן פורקן של תחושת ההחמצה שמתלווה אצל ילדים לא פעם עם אכילה שונה (גם כשזה לשם בריאות) ויכולה לעזור לשמר הרגל בריא ללא סבל.

הכותבת הינה חן פרופסורסקי, מומחה לנטורופתיה ולרפואה סינית, מרצה מזה 20 שנה בתחום. www.naturopath.co.il