חרבות ברזל - אתם/ן לא לבד

עמותת מפרקים צעירים משתתפים בצערם של אלה שאיבדו את היקר להם מכל, שולחים איחולי החלמה לפצועים ותפילה עבור החטופים והחיילים שישובו הביתה לשלום.

תרומתכם להמשך וחיזוק פעילות העמותה נדרשת, בקרוב נצא לדרך עם כרטיס חבר. מתי? איך זה יעבוד? סבלנות, ממש עוד מעט נצא עם פרסום נרחב. שווה לחכות.

היכונו, היכונו, היכונו, קו חם - מענה אנושי, קשוב כתמיכה ראשונית, הניתן ע"י מתנדבים מתוך עמותת מפרקים צעירים שעברו הכשרה, יוצא לדרך ממש בקרוב. פרטים נוספים ממש מעבר לפינה.

דלקת מפרקים כרונית אדיופטית

של גיל הילדות

מאת: פרופ' ספי עוזיאל

דלקת מפרקים כרונית בילדים מכונה דלקת מפרקים אידיופאטית (דמ"א) (אידיופאטי – מסיבה לא ידועה)

דלקת זו פוגעת במפרק אחד או יותר, ונמשכת מעל לשישה שבועות, בילדים הצעירים מגיל 16 שנים. משך הזמן חשוב כדי לקבוע אם מדובר בדמ"א ולא בדלקת תגובתית זמנית.

המחלה פוגעת ב-1 מכל 1,000 ילדים בישראל בצורות ובדרגות חומרה שונות, ומכיוון שמדובר בגילאים בהם הגוף צומח ומתפתח, יש חשיבות גדולה לאבחון מוקדם הן למניעת הרס המפרקים והעצמות הגדלות, והן לשמירה על תפקוד חברתי והתפתחותי תקין בשנות הילדות וההתבגרות. המחלה שכיחה יותר בבנות.

זוהי מחלה אוטואימונית כלומר מחלת חיסון עצמי בה המערכת החיסונית תוקפת את התאים הבריאים בגוף עצמו. התוצאה הינה דלקת במעטפת וברקמות החיבור של המפרקים.

מנגנון המחלה היום מובן הרבה יותר מאשר בעבר ובעקבות כך פותחו תרופות ביולוגיות ייחודיות התואמות את מצבי המחלה השונים. בשנים האחרונות התברר מנגנון המחלה גם בסוג המערכתי. מנגנון זה אינו מנגנון של חיסון עצמי אלא מחלה דלקתית עצמית – אוטואינפלמטורית, עם ביטוי ציטוקינים (חומרים מעוררי דלקת) שונה, מסוג אינטרלוקין 1 ו- אינטרלוקין 6.

לאור הבנת המנגנון ופיתוח התרופות החדשות והמתקדמות, ניתן לצפות כי מרבית מהילדים צפויים להחלים מהמחלה, במובן של היעדר סימני מחלה תוך כדי טיפול תרופתי, ובחלקם ניתן יהיה אפילו להפסיק את הטיפול בתקופות רגיעה, ולחדשו בעת התלקחות, כך שיעד זה צפוי להיות מושג תוך כדי הטיפול הכולל. המטרה היא לאפשר קיום חיים רגילים תקינים בסביבה הטבעית של הילד הגדל.

קיימות צורות שונות של דלקות מפרקים בילדות. כל סוג עומד בפני עצמו, ומאופיין בהתנהגות קלינית שונה ופרוגנוזה (תחזית) שונה. נקודה זו חשובה ביותר לילד החולה ולהוריו, שכן עצם הקביעה כי לילד יש דלקת מפרקים, חסרת משמעות ללא הגדרת תת-הסוג של המחלה. למשל, בסוג עם מיעוט מפרקים חולות בעיקר בנות צעירות בצורה קלה יותר, המגיבה היטב לטיפול ואילו בסוג מרובה מפרקים, יש מעורבות של מפרקים גדולים וקטנים, כאב וסבל רבים יותר והטיפול מורכב יותר וכולל שילוב מספר תרופות וטיפולים תומכים.

הטיפול במחלה הינו הוליסטי. ובכך הכוונה, לאפשר לילד אורח חיים נורמאלי בסביבה החברתית והמשפחתית שלו, הפחתת הכאב ומניעת פגיעה בלתי הפיכה ועיוות במפרקים הגדלים. משך הטיפול וסוגו תלוי בחומרת המחלה וברצף ההתפרצויות הסוערות שלה. הטיפול הרב צוותי מתבסס על שילוב הזרקות סטרואידים למפרקים לצד תרופות נוגדות דלקת מסוגים שונים, סטרואידים, תרופות ביולוגיות, בליווי טיפול תומך פסיכולוגי לעיתים, פיזיותרפי וריפוי בעיסוק.

הגישה הטיפולית התרופתית כיום, הינה מתן טיפול מתקדם הניתן מוקדם בתחילת המחלה, ומשיגה תוצאות טובות יותר מבחינת השליטה על התהליך הדלקתי והשיפור הפרוגנוסטי. בכל נקודת זמן, בודקים את יעילות הטיפול ומחליטים אם לעלות דרגה באופן הטיפול והתרופות. המטרה כאמור, להגיע להפוגה במחלה או קרוב ככל האפשר להפוגה, עם מיעוט תופעות לוואי.

השימוש המוגבר בהזרקות, מתוטרקסט והתרופות הביולוגיות שינו את מהלך המחלה ותוצאותיה.
מדובר במחלה כרונית, כך שהמטרה בטיפול היא להשיג הפוגה תוך כדי טיפול, והיא מושגת כיום במרבית החולים. לאחר תקופת הפוגה עם טיפול ללא סימפטומים, מנסים להפסיקו.

ככלל ניתן לומר כי הפרוגנוזה תלויה בסוג המחלה. בסוג מיעוט-מפרקי כ- 50% מהבנות יגיעו להחלמה, ובאחרות תהיינה התלקחויות בהן יהיה צורך בטיפול חוזר. במרבית המקרים, לאחר הפסקת טיפול והישנות, ניתן להשיג שוב הפוגה עם הטיפול הקודם.

הכותב הינו פרופ' ספי עוזיאל, מנהל היחידה לראומטולוגיית ילדים, מחלקת הילדים, מרכז רפואי מאיר כפר סבא

השאירו פנייה ונחזור בהקדם

לידיעתכם, בנוסף על טופס זה, פתחנו  קו טלפוני לייעוץ ראשוני (לא רפואי) (ניתן להשאיר הודעה ונחזור אליכם בהקדם)
מענה יינתן בימים א',ג' 10:00 – 13:00, בימים ב',ד',ה' 18:00 – 21:00
מס' הטלפון – 04-8222610
המתנדבים שלנו מחכים לכם.
דוא"ל העמותה info@mifrakim.org.il

תרומה לעמותת מפרקים צעירים

תרומתכם תאפשר לעמותה להמשיך ולסייע לחולים בשיפור איכות חייהם, בהעלאת המודעות למחלות מפרקים ובמתן תקווה להתמודדות עם המחלה.
אנו מודים לכל אחד אשר יכול לתמוך על מנת להמשיך ולעזור לחולי דלקות מפרקים ולבני משפחותיהם.
פעילות העמותה מתאפשרת הודות לתרומות הציבור. תרומתכם תתקבל בברכה ובתודה מקרב לב.
העמותה מוכרת כמלכ"ר וכמוסד ציבורי ותרומותיה פטורות ממס לפי סעיף 46א' לפקודת המס

ניתן לתרום גם באמצעות העברה בנקאית

בנק מזרחי טפחות, סניף כרמל- 449, ח-ן 267434.

הרשמה לניוזלטר

הניוזלטר שלנו משאיר אותך בעניינים :) כל המידע המקצועי ומידע בנושא פעילויות הנוגעות לך במקום אחד!  
* שימו לב: יש להרשם עם המייל הפרטי מאחר וכתובות מייל במקומות עבודה או מוסדות ממשלתיים נחסמים מקבלת הדיוור

התחברות לעמותה

הידעת? השקנו מערכת לחברי עמותת מפרקים צעירים בלבד, המערכת שולחת עדכונים שונים ומידע בנושאים לפי בחירתך!

לשימוש במערכת יש להירשם לעמותה ❤️