חרבות ברזל - אתם/ן לא לבד

עמותת מפרקים צעירים משתתפים בצערם של אלה שאיבדו את היקר להם מכל, שולחים איחולי החלמה לפצועים ותפילה עבור החטופים והחיילים שישובו הביתה לשלום.

תרומתכם להמשך וחיזוק פעילות העמותה נדרשת, בקרוב נצא לדרך עם כרטיס חבר. מתי? איך זה יעבוד? סבלנות, ממש עוד מעט נצא עם פרסום נרחב. שווה לחכות.

קו חם, טלפוני לייעוץ ראשוני - 04-8222610 (הייעוץ אינו רפואי, ניתן בשפה העברית בלבד)

דלקת מפרקים ספחתית (פסוריאזיס)

מאת: ד"ר עודד קמחי

1. מהי דלקת מפרקים ספחתית?

אצל חלק מהחולים (כ- 10%) הסובלים מספחת (פסוריאזיס) מתפתחת דלקת מפרקים. חלק מהחולים סובלים מספחת קלה מאד. לעיתים החולה אפילו לא מודע לכך שהוא סובל מספחת משום שמדובר בנגע עורי קטן מאד שהוא אינו מייחס לו חשיבות או שאינו מדווח עליו לראומטולוג מפני שהוא לא חושב על הקשר בין בעיה זו לדלקת המפרקים. לחלק מהחולים אין ספחת כלל אבל יש להם קרוב משפחה הסובל מספחת. כמו כל דלקת מפרקים התלונות הן של כאב ונפיחות במפרק אחד או יותר. דלקת ממושכת במפרק עלולה לגרום בסופו של דבר לנזק בלתי הפיך למפרק ולעיוות המפרק.

2. כיצד מאבחנים אותה ומהם תסמיניה הבולטים?

האבחנה של דלקת מפרקים ספחתית היא לעיתים ברורה כאשר מדובר בחולה עם ספחת ידועה המופיע עם כאב ונפיחות בולטים במפרק אחד או יותר. הבעיה האבחנתית היא בחולים שלהם תלונות פחות בולטות, על כאבים באתרים שונים בגוף שאינם עושים את ההקשר למחלת העור שלהם או שרק למישהו במשפחתם יש ספחת. אין בדיקת דם ספציפית המאבחנת את המחלה ושינויים אופיניים בצילומי המפרק מופיעים רק בשלב מאוחר. על כן האבחנה היא בראש ובראשונה על פי התשאול של המטופל, הבדיקה הגופנית המדגימה סימנים של דלקת במפרקים. בדיקות המעבדה והצילומים הם עזר משני ומשלים בלבד.

3. איזו אוכלוסייה לוקה בה, והאם יש לה מאפיינים משותפים?

הלוקים במחלה יכולים לנוע מילדים ועד לקשישים. אין הבדל בנטייה ללקות במחלה בין גברים ונשים. החולים עם ספחת שלהם מעורבות של הציפורניים והקרקפת מועדים יותר לחלות בדלקת מפרקים. דלקת המפרקים יכולה להופיע עם הופעת מחלת העור או שנים רבות לאחר הופעת מחלת העור . בחלק קטן יותר דלקת המפרקים מקדימה את מחלת העור.

4. האם מדובר על מחלה כרונית קבועה או מחלה שניתן להירפא ממנה?

מדובר במחלה כרונית. אולם מהלך המחלה שונה מאד מאדם לאדם. חלק מהחולים סובלים באופן התקפי לעיתים נדירות ובחלק מופיעה מחלה המתקדמת במהירות ומובילה לנזק במידה ואין מטפלים בה.
ניתן למנוע את נזקי המחלה בטיפול מוקדם. כיום הטיפול כרוך בנטילה של תרופות לאורך שנים ואין דרך להירפא על ידי טיפול חד פעמי.

5. מה ההבדל בין דלקת ספחתית לבין דלקת מפרקים שיגרונתית?

מדובר בשתי מחלות עם מהלך שונה ומאפייני אוכלוסיה שונים. בראש ובראשונה לדלקת מפרקים ספחתית יש קשר לספחת אצל החולה עצמו או אצל קרוב משפחה. לדלקת מפרקים שיגרונתית יש מאפייני מעבדה שאין מוצאים בדלקת מפרקים ספחתית ומבחינה זו קל יותר לאבחן אותה.

6. מהם דרכי הטיפול בדלקת מפרקים ספחתית?

הטיפול משתנה בהתאם למהלך המחלה האינדיבידואלי אצל החולה. הוא יכול לנוע מהזרקה מקומית למפרק באופן חד פעמי ,דרך נוגדי דלקת המוכרים באוכלוסיה ועד טיפול בנוגדי דלקת המוכרים כיום כטיפולים ביולוגיים. הטיפול ניתן בצורה מדורגת ועל פי תגובת החולה לטיפול.
הטיפול התרופתי ניתן הן להקלה קצרת טווח של הסבל הנובע מהכאב במפרקים והן למניעה של. נזק עתידי למפרק כתוצאה מהדלקת. כיום הטיפול נחלק לתרופות המשנות את מהלך המחלה הניתנות דרך הפה ולתרופות ביולוגיות הניתנות בהזרקה. ההחלטה על הטיפול היא בהתאם לצרכי החולה ועל פי שיקולי הרופא הראומטולוג בשיתוף המטופל.
הטיפול יעיל לרוב ובעל מיעוט תופעות לוואי.

ד"ר עודד קמחי, מומחה בראומטולוגיה, המרכז הרפואי ע"ש מאיר

השאירו פנייה ונחזור בהקדם

לידיעתכם, בנוסף על טופס זה, פתחנו  קו טלפוני לייעוץ ראשוני (לא רפואי) (ניתן להשאיר הודעה ונחזור אליכם בהקדם)
מענה יינתן בימים א',ג' 10:00 – 13:00, בימים ב',ד',ה' 18:00 – 21:00
מס' הטלפון – 04-8222610
המתנדבים שלנו מחכים לכם.
דוא"ל העמותה info@mifrakim.org.il

תרומה לעמותת מפרקים צעירים

תרומתכם תאפשר לעמותה להמשיך ולסייע לחולים בשיפור איכות חייהם, בהעלאת המודעות למחלות מפרקים ובמתן תקווה להתמודדות עם המחלה.
אנו מודים לכל אחד אשר יכול לתמוך על מנת להמשיך ולעזור לחולי דלקות מפרקים ולבני משפחותיהם.
פעילות העמותה מתאפשרת הודות לתרומות הציבור. תרומתכם תתקבל בברכה ובתודה מקרב לב.
העמותה מוכרת כמלכ"ר וכמוסד ציבורי ותרומותיה פטורות ממס לפי סעיף 46א' לפקודת המס

ניתן לתרום גם באמצעות העברה בנקאית

בנק מזרחי טפחות, סניף כרמל- 449, ח-ן 267434.

הרשמה לניוזלטר

הניוזלטר שלנו משאיר אותך בעניינים :) כל המידע המקצועי ומידע בנושא פעילויות הנוגעות לך במקום אחד!  
* שימו לב: יש להרשם עם המייל הפרטי מאחר וכתובות מייל במקומות עבודה או מוסדות ממשלתיים נחסמים מקבלת הדיוור

התחברות לעמותה

הידעת? השקנו מערכת לחברי עמותת מפרקים צעירים בלבד, המערכת שולחת עדכונים שונים ומידע בנושאים לפי בחירתך!

לשימוש במערכת יש להירשם לעמותה ❤️