חרבות ברזל - אתם/ן לא לבד

עמותת מפרקים צעירים משתתפים בצערם של אלה שאיבדו את היקר להם מכל, שולחים איחולי החלמה לפצועים ותפילה עבור החטופים והחיילים שישובו הביתה לשלום.

תרומתכם להמשך וחיזוק פעילות העמותה נדרשת, בקרוב נצא לדרך עם כרטיס חבר. מתי? איך זה יעבוד? סבלנות, ממש עוד מעט נצא עם פרסום נרחב. שווה לחכות.

קו חם, טלפוני לייעוץ ראשוני - 04-8222610 (הייעוץ אינו רפואי, ניתן בשפה העברית בלבד)

דלקת מפרקים שגרונתית והריון

מאת: פרופ' מרב לידר

מחלות ראומטיות רבות מתפרצות בגיל הפריון והטיפול בנשים הרות, הסובלות ממחלות אלו, הינו מורכב ומאתגר. ההריון מושפע מהמחלה הראומטית, אך הוא גם משפיע על מהלכה, וכמו כן לחלק ניכר מן התרופות הניתנות למיגור המחלה יש השפעה שלילית על ההריון, והן אינן רצויות אף בתקופת ההנקה.
השפעת ההריון על המחלה הראומטית תלויה בסוג המחלה. בדלקת מפרקים שגרונתית, מרבית החולות תשתפרנה עד תחילת הטרימסטר השני להריון, אך מרביתן (עד 90%) יתלקחו בארבעת החודשים הראשונים שלאחר הלידה. יתרה מזו, החודשים שלאחר הלידה הם תקופה אופיינית להתפרצות הראשונית של המחלה.

ומה על תרופות והריון?
ובכן, הכלל שאין ליטול תרופות מיותרות נכון עוד יותר בזמן ההריון. מאידך, יש להיזהר מהפסקת תרופה נחוצה העלולה לגרום להתלקחות, שתסכן את המשך ההריון ואת העובר עצמו.

התרופות מקבוצת ה- NSAIDs (ווטלרן, אטופן, ארקוקסיה ועוד) נחשבות בטוחות יחסית עד לשבוע 32 להריון ואף במהלך הנקה.
הסטרואידים מהווים טיפול יעיל ומהיר במחלות ראומטיות רבות ובשל בטיחותם היחסית ויעילותם הרבה, הם משמשים פעמים רבות כתרופת הבחירה בנשים הרות. יחד עם זאת, מומלץ להימנע מהם ככל שניתן במהלך הטרימסטר הראשון ולהניק לפחות 4 שעות לאחר נטילתם.
ברור שהסיכונים גדולים יותר ככל שהמינון שניתן הוא גבוה יותר, ולכן יש לעשות שיקולי "עלות תועלת" ולקבוע מהו הנזק שאנו מנסים למנוע.
פלקווניל וסלזופירין נחשבות כתרופות בטוחות בזמן הריון והנקה. יש הנוהגים להפסיק הטיפול בסלזופירין בגברים מטופלים כשלושה חודשים לפני הריון המתוכנן, עקב חשש מירידה בספירת הזרע תחת הטיפול.

בניגוד לתרופות שהוזכרו עד כה, הנחשבות בטוחות יחסית בהריון, הרי השימוש במתוטרקסאט, תרופה הנמצאת בשימוש רחב בטיפול בדלקת מפרקים שגרונתית, הוא מסוכן ביותר בהריון. מאחר ונטילת מתוטרקסאט כרוכה בשכיחות גבוהה של מומים ביילוד, מומלץ להפסיק את נטילתה שלושה חודשים לפחות לפני הריון מתוכנן. גם תרופת הערבה קשורה בשכיחות גבוהה של מומים, וכאן, בשל מסיסותה הגבוהה בשומן, נדרשת הפסקה בת שנתיים (!) לפני כניסה להריון. ניתן גם לפנות את התרופה במהירות מהגוף על ידי נטילה של מלח מרה בשם כולסטיראמין בטבליות משך שבועיים בלבד.

מה בנוגע לתרופות ביולוגיות? ובכן, בולמי ה- TNF הם הראשונים שנכנסו לשוק וברבות השנים הצטברו די נתונים על בטיחותם, בעיקר מנשים עם מחלות מעי דלקתית שטופלו ברציפות גם במהלך ההריון. על אף שמבחינת רשות התרופות האמריקנית (FDA), קבוצת בולמי ה- TNF הכוללות את האנברל, רמיקייד, הומירה וסימפוני, נמצאות בקבוצת סיכון דומה לזו של הסלאזופירין, מרבית הראומטולוגים עדיין ממליצים על הפסקת הטיפול לפני הריון מתוכנן.

יחד עם זאת, היה ואישה נכנסת להריון במהלך טיפול באחת מן התרופות, רוב הרופאים ימליצו על המשך ההריון ולא על הפסקתו. ברם, בשל העברה מוגברת של התרופה דרך השליה בטרימסטר השלישי של ההריון, מומלץ להפסיקן בתקופה זו ולחדש טיפול לאחר הלידה. אשר להנקה, כאן הנתונים על בטיחות נוגדי ה- TNF לוקים בחסר, ועל כן ההמלצה הרשמית היא להימנע מהנקה.

מבטרה (תרופה ביולוגית העובדת כנגד תאי B) אינה מומלצת לשימוש בזמן הריון, וההוראה היא להפסיק את הטיפול במבטרה כשנה לפני ההריון המתוכנן.

בנוגע לאקטמרה (תרופה ביולוגית בעלת מנגנון פעולה חדשני העובדת כנגד אינטרלוקין 6) ואורנסיה (תרופה ביולוגית המחלישה את התקשורת בין תאי מערכת החיסון) לא קיים מידע, ונשים בגיל הפריון צריכות להשתמש באמצעי מניעה במהלך ועד שישה חודשים לאחר הטיפול.
לסיכום, רצוי שכל אישה הסובלת מדלקת מפרקים שגרונתית, המתכננת הריון, תיבדק על ידי ראומטולוג, שיבצע הערכה של היקף המחלה ופעילותה, ויתאים למטופלת את התרופות כנדרש. מעקב במהלך ההריון יאפשר שליטה טובה יותר במחלה ובריאות שלמה לאם וליילוד.

באדיבות פרופ' מירב לידר, מנהלת היחידה הראומטולוגית, המרכז הרפואי ע"ש שיבא תל השומר

השאירו פנייה ונחזור בהקדם

לידיעתכם, בנוסף על טופס זה, פתחנו  קו טלפוני לייעוץ ראשוני (לא רפואי) (ניתן להשאיר הודעה ונחזור אליכם בהקדם)
מענה יינתן בימים א',ג' 10:00 – 13:00, בימים ב',ד',ה' 18:00 – 21:00
מס' הטלפון – 04-8222610
המתנדבים שלנו מחכים לכם.
דוא"ל העמותה info@mifrakim.org.il

תרומה לעמותת מפרקים צעירים

תרומתכם תאפשר לעמותה להמשיך ולסייע לחולים בשיפור איכות חייהם, בהעלאת המודעות למחלות מפרקים ובמתן תקווה להתמודדות עם המחלה.
אנו מודים לכל אחד אשר יכול לתמוך על מנת להמשיך ולעזור לחולי דלקות מפרקים ולבני משפחותיהם.
פעילות העמותה מתאפשרת הודות לתרומות הציבור. תרומתכם תתקבל בברכה ובתודה מקרב לב.
העמותה מוכרת כמלכ"ר וכמוסד ציבורי ותרומותיה פטורות ממס לפי סעיף 46א' לפקודת המס

ניתן לתרום גם באמצעות העברה בנקאית

בנק מזרחי טפחות, סניף כרמל- 449, ח-ן 267434.

הרשמה לניוזלטר

הניוזלטר שלנו משאיר אותך בעניינים :) כל המידע המקצועי ומידע בנושא פעילויות הנוגעות לך במקום אחד!  
* שימו לב: יש להרשם עם המייל הפרטי מאחר וכתובות מייל במקומות עבודה או מוסדות ממשלתיים נחסמים מקבלת הדיוור

התחברות לעמותה

הידעת? השקנו מערכת לחברי עמותת מפרקים צעירים בלבד, המערכת שולחת עדכונים שונים ומידע בנושאים לפי בחירתך!

לשימוש במערכת יש להירשם לעמותה ❤️