חרבות ברזל - אתם/ן לא לבד

עמותת מפרקים צעירים משתתפים בצערם של אלה שאיבדו את היקר להם מכל, שולחים איחולי החלמה לפצועים ותפילה עבור החטופים והחיילים שישובו הביתה לשלום.

תרומתכם להמשך וחיזוק פעילות העמותה נדרשת, בקרוב נצא לדרך עם כרטיס חבר. מתי? איך זה יעבוד? סבלנות, ממש עוד מעט נצא עם פרסום נרחב. שווה לחכות.

קו חם, טלפוני לייעוץ ראשוני - 04-8222610 (הייעוץ אינו רפואי, ניתן בשפה העברית בלבד)

ניהול מחלות ראומטיות בגיל השלישי: אסטרטגיות לשיפור

איכות החיים ותפקוד המפרקים.

מאת: ציפי קדוש נטורופתית N.D.והרבליסטית קלינית CIH , בעלת קליניקה פרטית משנת 2006, מנהלת מגמת הרבליסט קליני במכללת רידמן.

מחלות ראומטיות, מכונות גם מחלות שלד-שריר, מהוות קבוצה של מחלות המאופיינות בדלקות כרוניות במפרקים, ברקמות החיבור ובאיברים נוספים. בין המחלות הראומטיות ניתן למנות את דלקת המפרקים השגרונית Rheumatoid Arthritis  , דלקת מפרקים ניוונית Osteoarthritis, לופוס (זאבת), פולימיאלגיה Polymyalgia rheumatica ועוד. מחלות אלו מתבטאות בכאב ובפגיעה בטווחי התנועה והתפקוד באזור אחד או יותר של מערכת השרירים והשלד. בחלק מהמקרים ישנם גם סימנים דלקתיים כמו חום ונפיחות באזורים הפגועים.

השפעות על איכות החיים: מחלות ראומטיות בגיל השלישי משפיעות במידה ניכרת על איכות החיים של החולים. כאבים כרוניים, ירידה בתפקוד המפרקים וקושי בתנועה הם בין התסמינים הנפוצים שיכולים להגביל את היכולת לבצע פעילויות יומיומיות פשוטות. ההגבלה בתנועה יכולה להוביל לפגיעה בעצמאות ולהגברת התלות באחרים.

השפעות פיזיות ונפשיות: בנוסף להשפעות הפיזיות, מחלות ראומטיות משפיעות גם על המצב הנפשי של החולים. הכאב הכרוני וחוסר היכולת לבצע פעילויות יומיומיות עשויים לגרום לתסכול, דיכאון וחרדה. מצב נפשי ירוד יכול להחמיר את הכאב ולהפחית את היכולת להתמודד עם המחלה בצורה יעילה. חולים בגיל השלישי עם מחלות ראומטיות נוטים יותר לאיבוד תיאבון, אובדן משקל, סרקופניה (איבוד מסת שריר), השמנת יתר עם סרקופניה, חום, חולשה, עייפות והפרעות נוירופסיכיאטריות.

תזונה ותת-תזונה: שכיחות תת-תזונה בגיל השלישי עולה בגלל ירידה ביכולת לאכול מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים כמו ירקות טריים, דגנים מלאים וקטניות. תת תזונה בחולים מבוגרים עלולה לפגוע באיכות החיים, בתפקוד הגופני, בנטייה לשברים ובתחלואה נוספת. תזונה נכונה ומאוזנת מהווה כלי חשוב בניהול מחלות ראומטולוגיות כרוניות בגיל השלישי. חשוב להקפיד על תזונה מותאמת אישית ולהתייעץ עם גורמי מקצוע נטורופתים, דיאטנים כדי להבטיח טיפול מיטבי ואופטימלי.

הדיאטה הים תיכונית: נחקרה בהקשר של מחלות ראומטיות וידועה גם כתזונה בריאה למוח. דיאטה זו מבוססת על מזונות טריים, טבעיים ולא מעובדים, בעיקר ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שמן זית ודגים. ניתן לאכול מוצרי חלב מוחמצים כמו יוגורט, כפיר, ביצים, עוף ופעם בכמה זמן בשר אדום. הדיאטה נמנעת ממזונות מעובדים, שומנים רוויים ושומן טרנס, תוך הדגשת השימוש בתבלינים טבעיים כמו כורכום וג'ינג'ר.

 

רכיבים מרכזיים בדיאטה הים תיכונית:

  • שמן זית: מכיל חומצות שומן חד-בלתי רוויות ונוגדי חמצון המפחיתים דלקת.
  • דגים שמנים: כמו סלמון, מקרל וטונה עשירים בחומצות שומן אומגה-3 הידועות בהשפעתן האנטי-דלקתית.
  • ירקות ופירות: כמות גדולה של ירקות טריים (5-6 מנות ליום) ופירות (2-3 מנות ליום בהגבלה בעיקר לסוכרתיים) מספקת לגוף ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון המסייעים בהפחתת דלקת.
  • קטניות ודגנים מלאים: כמו קינואה, אורז מלא, שיבולת שועל, ועדשים, שעועיות יבשות, גרגרי חומוס המספקים סיבים תזונתיים וויטמינים שתורמים לבריאות המפרקים ובריאות מערכת העיכול.
  • אגוזים וזרעים: אגוזי מלך, שקדים, אגוזי פקאן שאינם קלויים, וכן זרעי צ'יה וזרעי פשתן טחונים, גרעיני חמנייה ודלעת המכילים חומצות שומן בריאות ונוגדי חמצון המסייעים בהפחתת דלקת.
  • תבלינים ועשבי תיבול: כמו כורכום, ג'ינג'ר ושום ידועים בתכונותיהם האנטי-דלקתיות ומשולבים רבות במתכונים ים תיכוניים.

תוספי מזון לתמיכה והקלה על תסמיני מחלות ראומטיות:

תוספי מזון יכולים לספק תמיכה משמעותית בהקלה על תסמיני דלקות מפרקים, יחד עם זאת מומלץ להתייעץ עם רופא או נטורופת לפני תחילת השימוש בתוספים כלשהם, במיוחד אם נוטלים תרופות אחרות או סובלים ממחלות נוספות. שילוב של תזונה נכונה, פעילות גופנית מתונה וטיפול רפואי מתאים יחד עם תוספי מזון יכול להוביל לשיפור משמעותי באיכות החיים של הסובלים מדלקות מפרקים.

  • גלוקוזאמין וכונדרויטין: משפרים בריאות המפרקים על ידי הפחתת כאב, גמישות הסחוס.
  • אומגה-3: חומצות שומן הנמצאות בשמן דגים, שמן פשתן וזרעי צ'יה, בעלות השפעה אנטי-דלקתית חזקה. שמן דגים: מפחית דלקת ומשפר תפקוד המפרקים.
  • כורכום (כורכומין): מכיל רכיב פעיל כורכומין, הידוע בתכונותיו האנטי-דלקתיות ונוגדות החמצון, מפחית כאבים ודלקת במפרקים.
  • ויטמין 😀 חיוני לשמירה על בריאות העצמות והמפרקים.
  • קולגן: חלבון חשוב בסחוס, בעור וברקמות החיבור, מסייע בשמירה על גמישות המפרקים.

 

השאירו פנייה ונחזור בהקדם

לידיעתכם, בנוסף על טופס זה, פתחנו  קו טלפוני לייעוץ ראשוני (לא רפואי) (ניתן להשאיר הודעה ונחזור אליכם בהקדם)
מענה יינתן בימים א',ג' 10:00 – 13:00, בימים ב',ד',ה' 18:00 – 21:00
מס' הטלפון – 04-8222610
המתנדבים שלנו מחכים לכם.
דוא"ל העמותה info@mifrakim.org.il

תרומה לעמותת מפרקים צעירים

תרומתכם תאפשר לעמותה להמשיך ולסייע לחולים בשיפור איכות חייהם, בהעלאת המודעות למחלות מפרקים ובמתן תקווה להתמודדות עם המחלה.
אנו מודים לכל אחד אשר יכול לתמוך על מנת להמשיך ולעזור לחולי דלקות מפרקים ולבני משפחותיהם.
פעילות העמותה מתאפשרת הודות לתרומות הציבור. תרומתכם תתקבל בברכה ובתודה מקרב לב.
העמותה מוכרת כמלכ"ר וכמוסד ציבורי ותרומותיה פטורות ממס לפי סעיף 46א' לפקודת המס

ניתן לתרום גם באמצעות העברה בנקאית

בנק מזרחי טפחות, סניף כרמל- 449, ח-ן 267434.

הרשמה לניוזלטר

הניוזלטר שלנו משאיר אותך בעניינים :) כל המידע המקצועי ומידע בנושא פעילויות הנוגעות לך במקום אחד!  
* שימו לב: יש להרשם עם המייל הפרטי מאחר וכתובות מייל במקומות עבודה או מוסדות ממשלתיים נחסמים מקבלת הדיוור

התחברות לעמותה

הידעת? השקנו מערכת לחברי עמותת מפרקים צעירים בלבד, המערכת שולחת עדכונים שונים ומידע בנושאים לפי בחירתך!

לשימוש במערכת יש להירשם לעמותה ❤️